EKSTERN
utlyser

Kunstfaglig prosjektleder søkes til Rykkinnhallen i Bærum

Rykkinnhallen i Bærum består i dag av hall B fra 1970-årene, samt tilbygg med garderober, administrasjon, publikumsarealer og hall A fra 1992/93. Hall B skal erstattes med en ny flerbrukshall.

Kunstprosjektet skal være til glede og berikelse for nærmiljøet, ikke kun brukere av hallen. Midlene som er avsatt til permanent kunst er derfor forutsatt benyttet på uteområdene. Det er ønskelig å involvere nærmiljøet i prosessen med valg av kunst i prosjektet.

Hall B skal erstattes med en ny flerbrukshall i massivt tre, og garderobeområdene skal rehabiliteres. Ny hall tilrettelegges for sambruk mellom skole og idrett, der Eineåsen ungdomsskole benytter hallen på dagtid, og idretten benytter hallen på kvelder og i helger.
Kunstprosjektet skal være til glede og berikelse for nærmiljøet, ikke kun brukere av hallen. Midlene som er avsatt til permanent kunst er derfor forutsatt benyttet på uteområdene. Det er ønskelig å involvere nærmiljøet i prosessen med valg av kunst i prosjektet. Prosjektleder bør ha erfaring med uteromsprosjekter og medvirkning.

Kunstfaglig prosjektleders ansvar og oppgaver er:

  • den faglige og praktiske gjennomføring av kunstprosjektet.
  • et særlig ansvar for å bidra til god kommunikasjon med alle involverte og for å sikre fremdrift i prosjektet.
  • administrative oppgaver i kunstutvalget som å skrive referat, innkalle til møter, og holde kunstutvalget orientert.
  • å utarbeide en kunstplan i samarbeid med kunstutvalget.
  • å utarbeide en formidlingsstrategi i samarbeid med kunstutvalget.
  • å engasjere nærmiljøet i prosessen og utarbeide en plan for involvering.
  • å administrere gjennomføringene av prekvalifiseringer og konkurranser.
  • å ha løpende kontakt med og oppfølging av engasjerte kunstnere under prosessen.
  • å bistå kunstnerne i prosjektet og sørge for at kunstnerne leverer i henhold til kontrakt.
  • å holde kunstutvalget og kunstneren nødvendig informert om forhold som gjelder prosjektet.
  • å tilse at alle praktiske og tekniske oppgaver i kunstprosjektet defineres og løses.
  • å sørge for at det avholdes overtakelsesforretning innen gitte tidsfrister.
  • å følge opp eventuelle avvik eller forsinkelser.

Kvalifikasjoner:

  • Høyere utdanning innen relevant fagområde
  • Erfaring som kunstkonsulent/kunstfaglig prosjektleder med uteromskunst
  • Oppdatert på fagfeltet kunst i offentlig rom
  • Relevant erfaring fra kuratering og formidling av kunst i offentlige rom
  • God erfaring med digitale arbeidsverktøy
  • God skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk

Kravene til kvalifikasjoner kan avvikes for rekruttering av nyutdannede på masternivå i etableringsfasen.

Personlige egenskaper:

  • Løsningsorientert
  • Gode kommunikasjonsevner
  • Ryddig og god gjennomføringsevne
  • Selvstendig, men også god på teamarbeid
  • Fleksibel og tilpasningsdyktig
  • Personlig egnethet vil bli vektlagt

Kunstfaglig prosjektleder må kunne ha møter både digitalt og fysisk, og ha nødvendig programvare og utstyr for å utføre oppdraget. Møter vil i hovedsak finne sted hos Bærum kommune i Sandvika, men også digitalt.

Honorar

Kunstfaglig prosjektleder mottar honorar etter KORO sine honorarsatser; kr. 776,- pr. time (sist justert i juli 2023). Total honorarramme er satt til kr. 150.000,- eks. mva. Utbetaling etter tilsendt faktura (EHF); med vedlagt timeliste. Kunstfaglig prosjektleder utfører en momspliktig tjeneste. Det er ikke mulig å få honorar utbetalt som lønn.

Søknad, cv og linker til relevante prosjekter skal samles til ett dokument i pdf format og sendes ellen.fodstad@baerum.kommune.no innen kl. 23.59 den 6. mars 2024.

Kunstutvalget
Kunstprosjektet administreres av et kunstutvalg som består av én representant fra Bærum kommunes avdeling Eiendom, én representant fra arkitekt eller landskapsarkitekt, én representant fra entreprenør, én representant fra Bærum kommunes Kultur og samarbeid, én brukerrepresentant fra Bærum kommune Idrett og Bad, samt kunstfaglig prosjektleder.
Kunstutvalget skal utarbeide en kunstplan hvor det beskrives mulige plasseringer av kunst, framdriftsplan, budsjett og formidling av kunstprosjektet. Det skal lyses ut en åpen prekvalifisering for ett eller flere kunstprosjekter som leder til at en eller flere kunstnere inviteres til konkurranser eller direkte oppdrag. Prosessen skal formidles underveis. Det skal vurderes hvordan nærmiljøet skal engasjeres i prosessen. Det skal også vurderes om kunstprosjektet skal ha medvirkning fra konkrete brukere av tjenestene barnehage, helsestasjon og seniorsenter.

Fremdrift
Entreprenør er kontrahert, og prosjektet starter snarlig opp forprosjektfasen.
Planlagt oppstart kunstprosjektarbeid: Q2 2024
Planlagt oppstart byggearbeider: Q2 2024
Ferdigstillelse: Q2 2025

Entreprenør
Entreprenør: ØMF Asker Ringerike.
Arkitekt/Landskapsarkitekt: Ikke valgt, kontraheres Q1 2024

Byggherre
Bærum kommune v/ Geir B. Aga (kommunedirektør) og Julija Jurin (kommunalsjef eiendom).

Kontaktinformasjon:

kunstrådgiver Ellen Marie Fodstad ellen.fodstad@baerum.kommune.no

Prosjektleder Silje Johansen silje-mari.johansen@baerum.kommune.no

Fylke

Viken

Prosjektadresse

Leirdueveien 73
1349 Rykkinn
Viken
Norge
Se i Google Maps

Utlyser

Bærum kommune

Utlysers adresse

Kultur og samarbeid
Postboks postboks 700
1304 SANDVIKA

Kontaktperson

Ellen Marie Fodstad

Telefon

41416706

Prosjektbudsjett

138 NOK

Søknadsfrist

06.03.2024